آموزش ابزار Snap اسنپ در تری دی مکس
0 / 5. تعداد آرا: 0
ابزار Snap
جهت افزایش سرعت ترسیم و جابجایی آبجکت ها در تری دی مکس می توانید از ابزار Snap استفاده کنید. این ابزار در بخش Main Toolbar قرار دارد، که شامل سه زیر مجموعه (3D Snap، 2.5D Snap، 2D Snap) می باشد. در ادامه روش های مختلف دسترسی به این ابزار را معرفی می کنیم:
- نواز ابزار اصلی> انتخاب ابزار اسنپ
- نوار منوها> منو Tools> گزینه Grids and Snaps> انتخاب Snaps Toggle
- نوار منو Alt> منو Scene> بخش Grids and Snaps> انتخاب Snaps Toggle
- کلید میانبر> (S)
در صورتی که کلیک ماوس را روی آیکون ابزار Snap نگه دارید، زیر مجموعه این ابزار ظاهر می شود، که می توانید هر کدام را بر اساس نیاز انتخاب کنید.
ابزار های Snap در تری دی مکس
همانطور که توضیح دادیم برای ایجاد حالت اسنپ (آهنربایی) چندین ابزار (3D Snap، 2.5D Snap، 2D Snap) وجود دارد که در ادامه هر یک از آن ها را بررسی می کنیم:
2D Snap: این ابزار تنها بر روی بخش دو بعدی یعنی محورهای مختصات (X و Y) تاثیر می گذارد، و از محور Z صرف نظر می کند.
2.5D Snap: این بخش هم مانند ابزار قبل عمل می کند، اما یک نیم بعد بیشتر دارد که برای ویوپورت های (Top، Left ،Front) استفاده می شود.
3D Snap: این ابزار به صورت پیش فرض نمایش داده می شود. و مکان نما به طور مستقیم به هر شکل هندسی در فضای سه بعدی (X,Y,Z) می چسبد.
اسنپ های استاندارد
Snapهای استاندارد به شما امکان می دهد، شبکه ها و آبجکت ها را در محیط تری دی مکس به یکدیگر بچسبانید.
- Grid Point: به محل تلاقی شبکه های Grid می چسبد. این نوع snap به طور پیش فرض روشن است.
- Grid Line: به هر نقطه از خط های شبکه می چسبد.
- Pivot: نسبت به مرکز محور آبجکت ها تاثیر می گذارد.
- Bounding Box: به یکی از هشت گوشه های مرز آبجکت ها می چسبد.
- Perpendicular: در اینجا ابزار Snap حالت آهنربایی را روی نقطه عمود یک اسپلاین ایجاد می کند.
- Tangent: به نقطه مماس روی یک اسپلاین می چسبد.
- Vertex: به ورتکس (رئوس) آبجکت ها می چسبد.
- Endpoint: حالت آهنربایی در نقاط پایانی لبه های هر آبجکت صورت می گیرد.
- Edge/Segment: در هرجایی از امتداد لبه ها می چسبد.
- Midpoint: به نقاط میانی لبه های آبجکت می چسبد.
- Face: حالت آهنربایی ابزار اسنپ، در سطح و پوسته آبجکت ها رخ می دهد.
- Center Face: به مرکز سطح آبجکت ها می چسبد.
- Clear All: با انتخاب این گزینه تمامی تیک های دیگر آیتم ها برداشته می شود.
تنظیمات Snap
Marker Group
تنظیماتی را ارائه می دهد، که بر نمایش بصری نقاط اسنپ تأثیر می گذارد.
- Display: نمایش راهنماهای snap را تغییر می دهد. هنگامی که این بخش خاموش است، اسنپ ها همچنان کار می کنند، اما مکان نما snap ظاهر نمی شود.
- Size: از این بخش می توانید اندازه مکان نما را تغییر دهید.
General group
- Snap Preview Radius: از این بخش می توانید شعاع نمایش اسنپ را مشخص کنید تا با نزدیک شدن نشانگر ماوس به آن ابزار اسنپ فعال شود.
- Snap Radius: اندازه ناحیه اطراف مکان نما را بر حسب پیکسل تنظیم می کند.
- Angle: از این قسمت می توانید،یک زاویه مشخص تعیین کنید.
- Percent: می توانید تغییر مقیاس را بر اساس درصد وارد شده انجام دهید.
- Snap to frozen objects: اگر این گزینه را انتخاب کنید، ابزار Snap روی آبجکت های (Freeze) شده اعمال می شود.
Translation group
- Enable Axis Constraints: با فعال کردن این گزینه، اسنپ به Move Gizmo محدود می شود.
- Display rubber band: وقتی این گزینه روشن است، یک خط زرد رنگ بین مکان نما اصلی و موقعیت ماوس ظاهر می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.