تطبیق آبجکت در تری دی مکس با تصویر واقعی – آموزش تری دی مکس
خیلی وقت ها کابران تری دی مکس سوال می پرسند، چگونه می توانیم یک آبجکت را بعد از مدل سازی (به عنوان مثال آبجکت نما) با تصویر واقعی که تهیه کرده ایم تطبیق دهیم. برای پاسخ به این سوال و نحوه تطبیق آبجکت ها با تصاویر با ادامه این آموزش همراه ما باشید.
تطبیق آبجکت در تری دی مکس
عکس یک آشپزخانه را در نظر بگیرید که از طریق Configure Viewport وارد تری دی مکس کرده اید. در این تصویر یک میز دایره ای شکل وجود دارد، و شما قصد دارید آبجکت فنجان قهوه و یا سبد میوه را روی میز قرار دهید، شاید لحظه ایی با خود بگویید آیا چنین کاری امکان پذیر است؟ بله دقیقا امکان پذیر هست!
از این ترفند جادویی جهت پرزنت کار خودتان به کارفرماها می توانید استفاده کنید، روش های مختلفی جهت انجام این تکنیک وجود دارد، که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.
نحوه تطبیق آبجکت ها با تصاویر در تری دی مکس
- آبجکت مورد نظر را در تری دی مکس اجرا کنید.
- در ویوپورت پرسپکتیو کلیک کنید و با زدن Alt+w این صفحه را بزرگنمایی کنید.
- اگر روی علامت مثبت گوشه سمت چپ صفحه پرسپکتیو کلیک کنید یک پنجره باز می شود. (کلیک چپ)
- در این پنجره گزینه Configure Viewport را انتخاب کنید.
- به سربرگ Background بروید.
- از سمت چپ Use files را انتخاب کنید.
- در ادامه نحوه تطبیق آبجکت، روی گزینه Files کلیک کنید و تصویر از قبل عکس برداری شده را انتخاب و ok را بزنید.
- در سربرگ Background از قسمت Aspect Viewports گزینه Match Bitmap را انتخاب کنید، تا ابعاد و اندازه عکسی که در نظر گرفتید دفرمه نشود.
- کلیدهای ترکیبی Shift+f را از روی کیبورد بزنید.
- در این مرحله به تابلو فرمان بروید که در سمت راست ویوپورت قرار دارد.
- سربرگ Utilities را انتخاب کنید. (در ورژن های پایین تر تری دی مکس، عکس چکش را می بینید و در ورژن های بالاتر عکس آچار نمایش داده می شود.)
- در اینجا Perspective Match را انتخاب کنید.
- حالا از پارامترهای این دستور، گزینه Show Vanishing Lines را انتخاب کنید.
تنظیمات مختصات
- در این مرحله خطوط رنگی محورهای مختصات را مشاهده می کنید، که دقیقا منطبق با محور مختصات جهانی می باشند.
- شما می توانید دستک های رنگی (رنگ قرمز: محور x ، رنگ سبز: محور y، رنگ آبی: محور z) را با موس انتخاب کنید.
- از طریق نقاطی که در دو طرف دستک ها وجود دارد، می توانید آن ها را برای تطبیق آبجکت تنظیم کنید. (هر محور دارای دو دستک است.)
- هر دو محور x را به صورت افقی با خطوط تصویر تنظیم کنید. تا کاملا بر اساس محور افقی عکس قرار بگیرند.
- برای اینکه موقع marge کردن آبجکت اصلی، نتیجه بهتری حاصل شود، فاصله بیشتری بین دستک ها ایجاد کنید.
- دو محور y را در عمق تصویر تنظیم کنید.
- دو محور z را با خطوط عمودی تصویر تنظیم کنید.
- جهت تطبیق دستک ها می توانید از خطوط یا المان های افقی تصویر و خطوط عمودی استفاده کنید.
- بعد از تنظیم خطوط با فشردن کلید وسط موس می توانید صفحه شطرنجی یا grid را به صفر عکس بیاورید.
- در این مرحله آبجکت مورد نظرتان را در صحنه marge کنید.
- توسط ویوپورت های دیگر، جانمایی آبجکت را دقیق انجام دهید تا در موقعیتی که باید باشد قرار بگیرد.
- همچنین می توانید جابه جایی را از طریق محورهای مختصات که در پایین صفحه تری دی مکس قرار دارد، انجام دهید.
بعد از تنظیمات جانمایی و تطبیق آبجکت با تصویر و زاویه بندی دقیق در این مرحله با فشردن کلید ctrl+c دوربین را در صحنه فعال کنید، و مدلسازی آبجکت و تنظیم نور و رندر را می توانید انجام دهید. البته توجه داشته باشید، در این روش زاویه دوربین آبجکتی که در تری دی مکس marge می کنید، باید با زاویه دوربین عکس واقعی باشد.
این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
از 1 تا 5 امتیاز دهید!
میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد آرا: 0
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.