آموزش ابزار Reference Coordinate System در تری دی مکس
1 / 5. تعداد آرا: 1
Reference Coordinate System در تری دی مکس
توسط این ابزار امکان تعیین سیستم محور مختصات مورد نیاز برای سه حالت (Scale، Rotate، Move) را خواهید داشت. ابزار Reference Coordinate System در نوار ابزار اصلی تری دی مکس به صورت لیست کشویی قرار دارد. این قسمت شامل آیتم های مختلفی است، که به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:
معرفی آیتم های ابزار Reference Coordinate System
در این بخش تمامی آیتم های موجود در این لیست را باهم بررسی می کنیم:
View
گزینه پیش فرض Reference Coordinate System برای تعیین سیستم محور مختصات، View می باشد، که مختصات Gizmo به ترتیب زیر تعریف می شود:
- محور X به سمت راست
- محور Y به سمت بالا
- جهت محور Z به سمت شما می باشد.
جهت گیری های مختلف سیستم محور مختصات View:
1. نمای بالا (Top)
2. نمای جلو (Front)
3. نمای سمت چپ (Left)
4. نمای پرسپکتیو (Perspective)
سیستم محور مختصات Screen
این گزینه از صفحه نمایش فعال به عنوان سیستم محور مختصات استفاده می کند.
- X افقی است، در جهت مثبت به سمت راست حرکت می کند.
- Y عمودی است، در جهت مثبت به سمت بالا حرکت می کند.
- Z از عمق آبجکت به سمت شما حرکت می کند.
سیستم مختصات در حالت Screen همیشه نسبت به نقطه دید تعریف می شود.
World
این سیستم از جلو دیده می شود:
- X در جهت مثبت به سمت راست حرکت می کند.
- Z در جهت مثبت به سمت بالا حرکت می کند.
- Y از شما دور می شود.
سیستم World همیشه ثابت است.
سیستم محور مختصات Parent
در صورتی که یک آبجکت به آبجکت دیگر لینک نشده باشد، آبجکت فرزند از سیستم World پیروی می کند، که بر همین اساس سیستم Parent همان ویژگی World را خواهد داشت.
Local
وقتی که Local را فعال می کنید، دکمه Use Transform Center غیرفعال می شود، در چنین شرایطی ابزارهای (Scale، Rotate، Move) از محور محلی آبجکت استفاده می کنند.
Gimbal
سیستم مختصات گیمبال شبیه به Local است، که لزوما هر سه محور بر یکدیگر عمود نیستند.
Grid
این سیستم محور مختصات از شبکه های Grid استفاده می کند.
Working
این آیتم از سیستم مختصات محور Working استفاده می کند. شما می توانید از این سیستم در هر زمانی بهره ببرید.
Pick
وقتی سیستم Pick را انتخاب و روی آبجکت کلیک می کنید. نام آن آبجکت به صورت یک محور مختصات در لیست Reference Coordinate System ظاهر می شود، که با حذف آبجکت، مختصات آن نیز از لیست حذف می شود.
جمع بندی آموزش ابزار Reference Coordinate System
هنگام استفاده از ابزارهای (Scale، Rotate، Move) برای تعیین سیستم محور مختصات می توانید از لیست کشویی، حالت های مختلف را در نظر بگیرید، و طبق آن موقعیت آبجکت ها را تغییر دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.