آموزش ابزار Rotate (چرخش) در تری دی مکس
ابزار Select and Rotate در تری دی مکس
با استفاده از ابزار چرخش می توانید آبجکت های موجود در صحنه تری دی مکس را در زاویه های مختلف بچرخانید. برای دسترسی به ابزار Rotate روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:
- نوار ابزار اصلی> کلیک روی آیکون Select and Rotate
- منو Edit> انتخاب ابزار Rotate
- کلید میانبر> (E)
- کلیک راست روی آبجکت ها و انتخاب ابزار چرخش (Rotate)
نحوه کار با ابزار Select and Rotate
برای چرخاندن یک آبجکت نیاز نیست ابتدا آن را Select کنید. هنگامی که ابزار Rotate را انتخاب و روی آبجکت مورد نظر کلیک می کنید، اِلمان های چرخش ظاهر می شوند، که با کشیدن ماوس حول یک محور می توانید شیء را در جهت های مختلف بچرخانید.
برای چرخش آبجکت نیاز نیست ماوس را بچرخانید، فقط کافیست روی محور مورد نظر کلیک کنید و به صورت عمودی یا افقی ماوس را حرکت دهید. همچنین برای تعیین مرکز چرخش می توانید از ابزار Transform Center استفاده کنید.
برای محدود کردن عمل Select and Rotate به یک یا دو محور (Z،Y،X) می توانید از بخش Axis Constraints Toolbar نوار محور مختصات را فراخوانی کنید.
روش های مختلف چرخش آبجکت ها در تری دی مکس
برای اینکه اشیاء موجود در صحنه 3d max را بچرخانید علاوه بر Select and Rotate روش های دیگر وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم.
Rotate Gizmo
هنگامی که توسط ابزار چرخش روی یک آبجکت کلیک می کنید، Rotate Gizmo ظاهر می شود، که توسط آن می توانید آبجکت ها را حول سه محور مختصات (Z،Y،X) بچرخانید.
با کلیک روی هریک از دسته های (Z،Y،X) و کشیدن ماوس آبجکت چرخش پیدا می کند. در صورتی که در مرکز محور مختصات کلیک و درگ کنید می توانید آبجکت را در سه جهت بچرخانید.
Rotate Transform Type-in
اگر روی آبجکت کلیک راست کنید و در کنار گزینه Rotate روی آیکون مربع بزنید. پنجره Rotate Transform Type-in باز می شود. که با وارد کردن مقادیر مختصات برای هر سه محور، آبجکت می چرخد.
Status Bar
علاوه بر Select and Rotate از نوار مختصات (Coordinate Display) در قسمت پایین محیط تری دی مکس می توانید برای سه محور (Z،Y،X) مقادیر مورد نظر جهت چرخش آبجکت ها را وارد کنید.
جمع بندی آموزش ابزار Rotate در تری دی مکس
برای چرخش آبجکت ها در صحنه تری دی مکس با انتخاب Select and Rotate می توانید در سه محور مختصات اشیاء را بچرخانید. همچنین توسط بخش های Rotate Transform و Status Bar نیز می توانید با وارد کردن مختصات مورد نظر، آبجکت ها را حول محورهای (Z،Y،X) به چرخش در آورید.
این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
از 1 تا 5 امتیاز دهید!
میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد آرا: 0
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.