آموزش ابزار Scale (مقیاس) در تری دی مکس
ابزار Scale در تری دی مکس
توسط Select and Scale می توانید مقیاس آبجکت های موجود در صحنه تری دی مکس را تغییر دهید. ابزار Scale شامل سه حالت مختلف برای تغییر اندازه اشیاء می باشد. که در ادامه روش های دسترسی به این ابزار را معرفی می کنیم:
- نوار ابزار اصلی> کلیک روی ابزار مقیاس
- از منو Edit> انتخاب ابزار Scale
- کلید میانبر> (R)
- کلیک راست روی آبجکت و انتخاب Scale
حالت های مختلف ابزار Select and Scale
برای تغییر اندازه آبجکت ها سه نوع ابزار مقیاس داریم، که در ادامه به شرح هر یک از آن ها می پردازیم:
Uniform Scale: این ابزار به ما امکان تغییر مقیاس آبجکت ها با نسبت های مساوی در سه محور مختصات (Z،Y،X) را می دهد.
Non-Uniform Scale: با استفاده از Non-Uniform Scale می توانید مقیاس آبجکت ها را با نسبت های مختلف در محورهای مختصات (Z،Y،X) تغییر دهید.
Select and Squash: توسط این ابزار می توانید در یکی از دو محور (Z،Y،X) مقیاس آبجکت ها را تغییر دهید. (در این حالت حجم اشیاء به تناسب تغییر محور مختصات ثابت می ماند.)
روش های مختلف تغییر مقیاس آبجکت ها
علاوه بر ابزار Scale روش های مختلف دیگری نیز برای تغییر مقیاس آبجکت های موجود در صحنه تری دی مکس وجود دارد، که در ادامه به بررسی هرکدام می پردازیم:
Scale Transform Type-in
در صورتی که روی آبجکت مورد نظر کلیک راست و سپس Scale را انتخاب کنید. پنجره ای باز می شود، که می توانید مقادیر (Z،Y،X) را برای تغییر مقیاس اشیاء وارد کنید.
Scale Gizmo
زمانی که Select and Scale را انتخاب می کنید، Scale Gizmo نمایان می شود. که توسط آن می توانید مقیاس آبجکت ها را در محور های (Z،Y،X) به صورت مجزا، یا در دو محور، یا اینکه هر سه را به طور همزمان به یک اندازه تغییر دهید.
- در صورتی که روی هر محور بکشید، تنها آن وجه آبجکت که در امتداد آن محور قرار دارد تغییر می کند.
- اگر در بخش میانی بین دو محور کلیک و درگ کنید، مقیاس نسبت به آن دو محور تغییر می کند.
- در صورتی که در مرکز محور مختصات کلیک کنید و ماوس را بکشید، آبجکت به نسب مساوی تغییر اندازه می دهد.
Status Bar
علاوه بر Select and Scale می توانید با وارد کردن مقادیر (Z،Y،X) در نوار مختصات (Coordinate Display) مقیاس آبجکت ها را نیز تغییر دهید.
جمع بندی آموزش ابزار Scale
برای تغییر مقیاس آبجکت ها در صحنه تری دی مکس هم می توانید از ابزار Scale استفاده کنید و هم اینکه با وارد کردن مقادیر عددی در بخش های Transform Type-in و Status Bar مقیاس اشیاء تغییر پیدا می کند.
این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
از 1 تا 5 امتیاز دهید!
میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد آرا: 0
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.