آموزش نوار ابزار تری دی مکس – 3d max main toolbar
0 / 5. تعداد آرا: 0
آموزش نوار ابزار Main Toolbar تری دی مکس
در این آموزش با نوار ابزار اصلی تری دی مکس – 3d max آشنا می شوید، که این بخش ابزارها و پنل های پرکاربرد را برای ما فراهم می کند. هنگامی که برای اولین بار 3d max را اجرا می کنید، Main Toolbar را می توانید در زیر نوار منو مشاهده کنید.
نوار ابزار 3d max
هنگامی که تری دی مکس را برای اولین بار راه اندازی می کنید، نوار ابزار اصلی (Main Toolbar) به طور پیش فرض در زیر Menu Bar قابل مشاهده است. با این حال، اگر آن را ببندید برای نمایش دوباره می توانید از زیر منوی Show UI آن را باز کنید.
نوار ابزار اصلی را مانند دیگر بخش های تری دی مکس می توان با کلیک و درگ کردن روی محدوده خط چین به حالت شناور در آورد. و در موقعیتی دیگر آن را قرار داد. همچنین می توانید با انتخاب فضای کاری Main Toolbar – modular چیدمان Main Toolbar را تغییر دهید. در این حالت امکان شناور کردن ابزارها به راحتی صورت می گیرد.
معرفی ابزارهای موجود در نوار ابزار تری دی مکس
در ادامه این آموزش به طور خلاصه هر یک از ابزارهای موجود در نوار ابزار 3d max را معرفی می کنیم:
Undo/Redo: جهت بازگشت به مرحله قبل یا رفتن به مرحله بعد کاربرد دارد.
ابزارهای بخش Selection
Select and Link: برای لینک کردن آبجکت ها با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
Unlink Selection: جهت خارج کردن آبجکت ها از حالت لینک استفاده می شود.
Bind To Space Warp: جهت لینک دادن اعوجاج یک آبجکت به آبجکت دیگر کاربرد دارد.
Selection Filter List: از این بخش می توانید انتخاب آبجکت ها را فیلتر و محدود به یک شیء خاص کنید.
Select Object: این ابزار برای انتخاب آبجکت ها کاربرد دارد.
Select By Name: توسط این ابزار می توانید آبجکت ها را بر اساس نامشان انتخاب کنید.
Selection Region flyout: این بخش برای انتخاب حالت های مختلف Selection می باشد.
Window/Crossing Selection Toggle: این ابزار تنها آبجکت هایی که به طور کامل در محدوده انتخابی قرار دارند را Select می کند.
Move: جهت حرکت و جابجایی آبجکت ها کاربرد دارد.
Rotate: برای چرخاندن (چرخش) اشیاء استفاده می شود.
Select and Scale flyout: جهت تغییر مقیاس آبحکت ها می باشد.
Select and Place flyout: برای قرار دادن دقیق یک آبجکت روی سطح آبجکت دیگر به کار می رود.
Reference Coordinate System: از این بخش به لیست مختصات دسترسی خواهید داشت.
Use Center flyout: ابن ابزار برای مشخص کردن مرکز هندسی آبجکت ها می باشد.
Select and Manipulate: این ابزار برای کنترل پارامترهای مختلف اشیاء کاربرد دارد.
Keyboard Shortcut Override Toggle: رابط بین کلیدهای میانبر تری دی مکس می باشد.
ابزارهای تعیین موقعیت آبجکت ها
2D Snap, 2.5D Snap, 3D Snap flyout: جهت ایجاد جاذبه بین صحنه ها و آبجکت ها در محور مختصات دو بعدی و سه بعدی
Angle Snap Toggle: جهت کنترل زاویه آبجکت ها استفاده می شود.
Percent Snap Toggle: این ابزار برای تغییر مقیاس آبجکت ها، با درصد مشخص کاربرد دارد.
Spinner Snap Toggle: جهت تغییر عددی فیلدهای اسنپ به کار می رود.
Edit Named Selection Sets: برای مدیریت Selection ها کاربرد دارد.
Named Selection Sets: با این ابزار می توانید انتخاب ها (Selections) را ذخیره کنید.
Mirror: با این ابزار می توان از آبجکت ها به صورت متقارن کپی ایجاد کرد.
Align flyout: برای تراز کردن آبجکت ها استفاده می شود.
Scene Explorer: پنجره Scene Explorer را نمایش می دهد.
Layer Explorer: پنل مدیریت لایه ها را می توان فعال کرد.
Toggle Ribbon: نوار ابزار Ribbon در 3d max را نشان می دهد.
Curve Editor: یک فضای منحنی برای خلق انیشیمن های پیچیده می باشد.
Schematic View (Open): از این بخش می توانید به ویژگی های آبجکت ها دسترسی داشته باشید.
Material Editor flyout: جهت مدیریت و ساخت متریال کاربرد دارد.
ابزارهای مرتبط با رندر در تری دی مکس
Render Setup: برای تنظیمات رندر می باشد.
Rendered Frame Window: پنجره رندر خروجی گرفته شده را نمایش می دهد.
Render flyout: گزینه های مختلف رندر را نشان می دهد.
جمع بندی آموزش نوار ابزار تری دی مکس – 3d max
در این آموزش با Main Toolbar یا همان نوار ابزار اصلی 3d max آشنا شدید. این بخش شامل ابزارهای کلیدی می باشد، که در مدل سازی آبجکت ها و همچنین بحث رندرینگ مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از این ابزارها دستورات خاص خود را اجرا می کنند. که در جلسات آینده به آموزش و معرفی آنها خواهیم پرداخت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.